isi neraka (israk mikraj)

hye korang semua....haaa hari ni aku nak share something dengan korang....kat sekolah aku ade buat ceramah sempena israk mikraj....rugi laa korang kalau x bace....banyak bende yang kite xtau menahu ni....so mase ni laa kite kene tau....
terdapat satu hadis Nabi menceritakan pengalaman baginda bertemu Allah di Sidratul Muntaha malam Israk Mikraj,di mane Allah telah memperlihatkan kepadanye wanita yang kebanyakkan mereka dihumban dalam api neraka lantaran beberapa kesalahan semase berade di dunia.Namun ia bukan bermakna lelaki terlepas daripada panas api neraka dan dimasukkan ke dalam syurga yang penuh dengan pelbagai nikmat yang luar biase,yang terkadang tidak tergambar oleh akal fikiran manusia.
apa yang menarik perhatian aku dalam isu yang ingin dibangkitkan disini ialah golongan dayus seperti yang ditegaskan dalam sebuah hadis baginda.Ramai daripada kalangan umat Islam hari ini tidak menyedari bahawa mereka boleh termasuk dalam golongan dayus dan tempat golongan ini di akhirat adalah neraka.
mengapa neraka bagi golongan dayus??golongan dayus ini sama ada seorang ayah yang membiarkan anak2 mereka keluar rumah tanpe menutup aurat dengan sempurna..begitu jugak dengan seorang suami yang membiarkan isterinye mendedahkan aurat seperti tidak bertudung hingge di bawah perhiasan mereka.Termasuk lah membiarkan pembantu rumah di kalangan wanita asing tidak menutup aurat,maka suami tidak berhak masuk syurga.
pada malam baginda di israk hingge ke langit,di sana baginda melihat perempuan dalam keadaan amat dahsyat.nak taw ape yang dilihat oleh baginda??
  1. ade perempuan digantung rambutnye,otak kepalenye menggelegak kerane tidak menutup rambutnye daripada bukan muhrimnye
  2. ade perempuan digantung lidahnye,tangannye diikat ke belakang dan timah cair di curah ke dalam halkumnye kerane memaki n menyakiti hati suami
  3. perempuan yang digantung kedua2 kakinye terikat,tanganye diikat ke ubun2 nye,di datangkan ular n kala jengking kerane ia boleh solat tetapi tidak menunaikannye
  4. perempuan yang memakan dagingnye sendiri di bawahnye dinyalakan api neraka kerana tidak mahu mandi daripada suci haid n nifas
  5. perempuan mukenye hitam dan memakan tali perutnye sendiri
  6. perempuan yang telinge nye pekak n matenye bute,diisikan ke dalam peti yang diperbuat daripada api neraka,otaknye keluar daripade lubang hidung,badan bau busuk kerane penyakit kusta n sopak
  7. perempuan yang kepalenye seperti babi badannye seperti himar dengan pelbagai kesengsaraan di hadapinye kerane ahli pengumpat n pendusta
  8. perempuan yang rupenye seperti anjing,kala jengking n ular masuk ke kemaluannye,mulot,n punggong.malaikat memukolnye dengan corong api neraka kerane suke buat fitnah n bencikan suami
"di syurga kebanyakkannye yang masuk ke dalamnye adalah golongan miskin sedangkan golongan kaya berade di luar pintu syurga...manakala di neraka kebanyakkannye yang masuk ke dalamnye adalah golongan dayus n wanita" 

haa...bukan perempuan je yang masuk nerake...lelaki pun ade jugak laa....
renung2 kan lah ye.....okey lah bye!!

No comments:

Post a Comment